Pewnie nieraz marzyłeś, o tym, aby szybciej i lepiej zapamiętywać. Zadawałeś sobie pytanie, czy faktycznie istnieje jakiś magiczny sposób na pamięć. Niestety, Drogi Czytelniku muszę cię zmartwić. Nic nigdy nie przychodzi łatwo.

O tym również przekonał się pewien chłopiec o imieniu Jim. Był zdolnym dzieckiem, lubił się uczyć, a świat stanowił dla niego wachlarz nieodkrytych do tej pory faktów. Pewnego dnia, kiedy chodził jeszcze do przedszkola, podbiegł do okna, aby zobaczyć wóz strażacki. Niestety był zbyt niski i widział tylko mrugające niebieskie światło. Postanowił, że podstawi krzesło i ustanie na nim. Po chwili wpatrywania się, jego kolega postanowił  wyrwać  mu je spod nóg. Stracił równowagę. Poleciał na grzejnik. I uderzył w niego głową.

Od tej pory jego życie zmieniło się. Zaczął się gorzej uczyć od innych, nie rozumiał tego co czytał. Nauczyciele mocno go za to krytykowali. Lecz Jim wierzył w siebie i wkładał dużo wysiłku, aby być na równi z innymi. Pewnego dnia,  przesadził  z tym, kiedy to ze zmęczenia spadł ze schodów i wylądował w szpitalu. To wtedy  zadał sobie pytanie, pewnie najważniejsze pytanie w swoim życiu: Co byłoby, jeśli znalazłbym sposób na to, aby szybciej i efektywniej się uczyć.

Obecnie ten chłopiec to Jim Kwik, znany trener pamięci.  Historia Jima pokazuje nam, jak ważne jest zadawanie odpowiednich pytań oraz  ile trudu nas to kosztuje, aby dojść do właściwego pytania. Czy naprawdę musi dojść do punktu kulminacyjnego, aby sobie je zdać? Jeśli już sobie odpowiedzieliście na podobne pytanie,  to możecie być z siebie dumni , jeśli jeszcze nie, to zaraz pokażę wam czego potrzebujecie na początek.

1. Myślenie obrazami

O tym sposobie polepszania pamięci  wiedzieli już w starożytnej Grecji. Jeden z nich, ateński polityk Temistokles, dzięki zamianie przekazu werbalnego na  konkretne obrazy zapamiętał 20 tysięcy imion mieszkańców swojego miasta.

Technika ta, nie tylko przyda ci się przy zapamiętywaniu imion nowo poznanych znajomych, czy zrobieniu zakupów bez kartki, lecz również, dzięki niej możesz nauczyć się słówek w języku obcym lub  przyswoić  nawet trudniejsze treści na twój egzamin.

Aby, dana treść  lepiej zahaczyła się w twojej pamięci, podczas wyobrażania danego obrazu korzystaj ze wszystkich zmysłów. Wyobraź sobie dźwięki otaczającej cię przestrzeni lub przedmiotu, który był twoim hakiem pamięci. Dotykaj oraz czuj zapachy stworzonych elementów. Co ważne, najlepiej, jeśli to będą  pozytywne skojarzenia.

Stwórz absurdalne obrazy.  Zmieniaj ich wielkość, ilość, niech staną się one dziwne. Niech Empire State Building będzie malutki, a mrówka, która przed chwilą dreptała po podłodze, urośnie do kolosalnych rozmiarów.

2. Motywacja

Na pewno nie raz ciężko, było się za coś zabrać. Odkładałeś nauka na później, nie wiedziałeś tak naprawdę dlaczego, masz się tego nauczyć. Wolałeś w tym czasie spotkać się ze znajomymi, pooglądać nowy serial na Netflixie lub po prostu posłuchać twojej ulubionej piosenki; niż przemęczać swojej pamięci.

Musisz się zastanowić, co dzięki  uczeniu się na pamięć zyskasz. Może w przyszłości będziesz miał lepszy status społeczny; nauczysz się danego języka i wyjedziesz za granicę, aby poznać nowe osoby lub rozwiniesz swoją dalszą ścieżkę kariery. Pytanie, dlaczego stanowi  podstawę, bez niego prędkość twojego zapamiętywania się zmniejszy.

Każdy z nas lubi poznawać wspaniałe historię, o ludziach, którzy zaczynali od zera, a skończyli w najwyższych partiach gór ludzkiego potencjału. Inspiruj się nimi, a w szczególności tymi mającymi historię podobną do twojej.

3. Ruch

Każdy, kto przynajmniej, przez jakiś czas uprawiał sport wie, że pozytywnie wpływa on na samopoczucie oraz na tzw. powera w ciągu dnia. Wpływa on także na poprawę pamięci poprzez wzrost substancji chemicznych oraz wzrost naczyń krwionośnych w naszym mózgu. Co to właściwie znaczy? Po prostu z reguły jesteś bardziej „happy” i zasypiasz na zawołanie.

Jeśli nie masz ochoty na intensywne ćwiczenia, to wcale nie jesteś w złej sytuacji. Korzystaj ćwiczeń z synchronizujących pracę mózgu. Na czym one polegają? Wspomaga ona integrację półkul mózgowych lewej (odpowiada: za świat logiczny) oraz prawej (odpowiada: za świat artystyczny).

Dobrym sposobem jest nauka żonglowania. Na początek można  zacząć  od dwóch piłeczek, później trzech i więcej. Ostanie badania naukowców z Uniwersytetu Regensburgu pokazują, że funkcjonowanie mózgu zmienia się już po 7 dniach od nauki żonglowania, a w ciągu 3 miesięcy obszar odpowiedzialny za przetwarzanie wzrokowe wzrasta o 3-4 procent, to bardzo dużo w skali mózgu.

4. Sen

Pewnie nieraz doświadczyłeś tego, że nie mogłeś zasnąć, przekręcałeś się z lewej strony na prawą, a po godzinie włączałeś telewizję , bo myślałeś, że to pomoże. Rano wstawałeś zmęczony, do tego odczuwałeś pogorszenie pamięci, koncentracji oraz wolniej myślałeś. Dlaczego tak się dzieje?

Przyczyną może być zbytnie pobudzenie emocjonalne. Po prostu jesteś zbyt mało zrelaksowany przed snem i nie możesz przełączyć się w tryb off.  Tuż przed snem warto wziąć gorącą kąpiel, zacząć medytować oraz unikać „silnych wrażeń” filmów zbytnio pobudzających oraz książek skłaniających do zaawansowanego myślenia.

Dodatkowo warto zastanowić się nad warunkami w twojej sypialni. Zasłoń rolety lub żaluzje, aby pomieszczenie było maksymalnie przyciemnione. Przyczyni się do lepszej produkcji melatoniny, czyli hormonu snu. Zadbaj, także o  odpowiednią temperaturę według naukowców jest to od 16 do 20 stopni Celsjusza.

5. Zarządzanie stresem

Każdy z nas wiecznie się czym stresuje, czy wyłączył żelazko, czy dobrze pójdzie mu na egzaminie, czy będzie, wstanie zapewnić byt rodzinie, to odwieczny problem ludzkości. Musisz wreszcie nacisnąć przycisk stop, bo twoje zdrowie i funkcjonowanie pamięci  mocno może się pogorszyć.

Przede wszystkim zacznij, korzystaj z technik relaksacyjnych, wcale nie musisz lewitować jak mnich buddyjski. Chodzi, o to, abyś wreszcie odpoczął od swoich myśli atakujących cię ze wszystkich stron. Możesz iść na spacer, pobiegać lub pomedytować . Tym, co może także pomóc to skupienie się na głębokim (przeponowym ) oddychaniu.

Powinieneś podchodzić do stresu pozytywnie. Pomoże ci to dodatkowo wygenerować  dodatkową energię oraz skupić się na wyznaczonym zadaniu. Negatywne myślenie o nim wywoła w tobie strach oraz niepokój.

6. Jedzenie

Pewien mędrzec grecki Hipokrates powiedział „Jesteś tym, co jesz”. W naszym przypadku pewnie brzmiałoby to „Pamięć jest tym, co jesz”. To właśnie mózg zużywa aż 20% przyjmowanego przez ciebie pokarmu. Odpowiednie jedzenie pomaga w wytwarzaniu neuroprzekaźników, zabezpiecza je przed uszkodzeniem oraz pośrednio wpływa na funkcjonowanie naszego umysłu.

Jednym z lepszych sposobów poprawienia pamięci jest jedzenie gorzkiej czekolady, o dużej zawartości kakao, między innymi chroni ona również przed uszkodzeniami mózgu oraz zawiera teobrominę, która daje podobny efekt do kawy.

Podczas zastanawiania się nad własną dietą jadłospisie powinieneś uwzględnić wszelkie witaminy z grupy B, magnez, wapń. Najważniejsze jest jednak to, abyś do swojej diety wdrożył kwasy tłuszczowe omega- 3, omega- 6 oraz omega- 9, występują one w rybach, oliwie w orzechach. Istnieje coraz więcej dowodów, że  niedobór tych kwasów prowadzi do zaburzeń neurologicznych.

Więcej na temat pamięci i uczenia dowiesz się już wkrótce w kolejnych artykułach.

Źródła:
Marek Szurawski "Pamięć- trening interaktywny", MemoMar, Lublin
Jim Kwik, "Limitless", Hay House
Karol Wyszomirski, "Biohacking- przewodnik dla początkujących"
Terry Horne, Simon Wotton;"Trenuj swój umysł", Samo Sedno
https://szybkanauka.pro/zonglowanie-zmienia-mozg/

Jeśli zamierzasz być na bieżąco odwiedź mój fanpage na Facebooku, klikając w ikonkę po lewej!